آرشیو تقویم فرهنگی

کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده
کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده
کتاب خوانی برای بچه ها، تمرینی برای کسب مهارت های اجتماعی، تعامل و گفت وگو با دیگران و نیز تمرین و تجربه ای برای خوب گوش دادن به شمار می­ رود.
سوگند به قلم و آنچه نویسند
سوگند به قلم و آنچه نویسند
پس از انقلاب نویسندگان و شاعران سرشناسی چون محمدعلی سپانلو سیزدهم تیرماه را به عنوان روز قلم و نویسنده پیشنهاد دادند، تا این‌که چهاردهم تیرماه به پیشنهاد انجمن قلم و تصویب شورای فرهنگ عمومی ،به عنوان ( روز قلم ) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.
ابلهان گفتند مجنون را زجهل، حسن لیلی نیست چندان...
ابلهان گفتند مجنون را زجهل، حسن لیلی نیست چندان...
نام گذاری روز ملی دختران، در سال 1385 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و در زادروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم های رسمی کشور درج گردید و این در حالی است که سازمان ملل در سال 2012 به فکر انجام این نوع حرکت فرهنگی در تقویم های میلادی افتاد.
تقویم فرهنگی و هنری: امام جعفر صادق(ع) در ذکر فریدالدین عطار نیشابوری
تقویم فرهنگی و هنری: امام جعفر صادق(ع) در ذکر فریدالدین عطار نیشابوری
تقویم فرهنگی و هنری: ورزش باستانی زورخانه ای یک تاریخ ...
تقویم فرهنگی و هنری: ورزش باستانی زورخانه ای یک تاریخ ...
هفدهم شوال روز جنگ دلاورانه مولا علی(ع) با عمروبن عبدود است که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و آیین زورخانه‌ای در نظر گرفته شده است.
تقویم فرهنگی و هنری: سیری بر سلوک معلم انقلابی
تقویم فرهنگی و هنری: سیری بر سلوک معلم انقلابی
به مناسبت سالروز درگذشت دکتر شریعتی
تقویم فرهنگی و هنری: صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها
تقویم فرهنگی و هنری: صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها
در دهم ژوئن/ بیستم خرداد سال ۱۹۶۴م. نخستین همایش‌ جهانی با شرکت مسئولان اجرائی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور جهان، در نیویورک برگزارشد. در قطعنامه‌ی پایانی آن همایش، تأسیس« شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب‌ شد. سالروز تأسیس این همایش، به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شد.
  • اخبار

کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده

کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده
کتاب خوانی برای بچه ها، تمرینی برای کسب مهارت های اجتماعی، تعامل و گفت وگو با دیگران و نیز تمرین و تجربه ای برای خوب گوش دادن به شمار می­ رود.

چند سالی می شود که از سوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، 18 تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده  است. این روز مقارن است با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان. «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه‌ تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها) و «مجموعه‌ قصه‌های ساده» از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است. زنده‌یاد آذریزدی که او را پرتیراژترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند، در مجموع، بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای بچه‌ها نوشته است.

اهمیت کتاب و کتاب خوانی بر هیچ کس پوشیده نیست و همانطور که می­دانیم یکی از مهم‌ترین روش های افزایش توانمندی‌های کودک، کتاب خواندن برای وی است. شاید پیش خود فکر کنید کودکان با خواندن کتاب فقط مدتی را در کنار مادر یا پدر به آرامش سپری می‌کنند و تنها فایده آن، خوب به خواب رفتن کودک است؛ اما این کار نه تنها برای امروز کودک مفید است، بلکه روی شخصیت آینده وی نیز تاثیر مستقیم دارد. کودکان نیازمند آموختن مهارت‌های زندگی است و کتاب، منبعی مورد اعتماد در این زمینه است.

کتاب خوانی برای بچه ها، تمرینی برای کسب مهارت های اجتماعی، تعامل و گفت وگو با دیگران و نیز تمرین و تجربه ای برای خوب گوش دادن به شمار می­رود. همچنین قصه خوانی، گنجینه های واژگانی کودکان را پربار کرده و آنان را برای خواندن و نوشتن بهتر آماده می سازد. گوش دادن به داستان برای کودک تمرینی برای گفت وگو و احترام گذاشتن به دیگران نیز تلقی می شود. هرگاه به هنگام قصه خوانی و قصه گویی، بدون تکیه بر قصه کتاب، کودک را به مشارکت در ادامه دادن به قصه ترغیب کنیم، تعبیرها، اشاره ها، شخصیت پردازی ها و استفاده از واژه هایی که او برای بیان مقصود خود برمی گزیند، سبب تقویت تخیل و نیروی ابتکار در وجود کودک می­شود. خواندن کتاب برای کودکان در گسترده تر شدن دایره لغات کودک، پرورش خلاقیت و کنجکاوی، افزایش تمرکز، یادگیری روش های حل مساله و آمادگی کودک برای ورود به مدرسه بسیار تاثیرگذار است. همچنین کتابخوانی یکی از فعالیت های بسیار خوب و مفید برای تقویت ارتباط کودک با پدر و مادر است. گنجاندن ساعت کتابخوانی روزانه، مثلا قبل از ساعت خواب کودک میتواند عادت به کتابخوانی را در کودک ایجاد کند.

ادبیات کودک و نوجوان گونه‌ای از ادبیات است که جداسازی آن از بخش‌های دیگر ادبیات با سن مخاطبان آن انجام می‌شود. این گونه­ی ادبی هنگامی پدید آمد که بزرگسالان متوجه شدند کودکان و نوجوانان به سبب گنجایش‌های شناختی و ویژگی‌های رشدی خود، آمادگی پذیرش متن‌های بزرگسال را ندارند و به متن‌هایی نیاز دارند که پاسخگوی دوره­ی رشد و نیازهای آن‌ها باشد.

ادبیات کودک نوجوان گونه‌های متنوعی دارد؛ از داستان‌های مصور گرفته تا داستان‌های فانتزی که امروزه از رایج‌ترین گونه‌ها در این حوزه است. شعر و ادبیات منظوم نیز بخش گسترده‌ای از ادبیات کودکان و نوجوانان را می‌سازد. همچنین افسانه‌های کهن، گونه‌ای گسترده‌است که به فراوانی در اختیار این گروه سنی قرار می‌گیرد. بخش چشمگیری از ادبیات کودک را ادبیات غیر داستانی می‌سازد که اغلب به آن کم‌تر توجه می‌شود. حجم بزرگی از نوشته‌هایی که کودکان می‌خوانند از جمله کتاب‌های درسی، کتاب‌های علمی-آموزشی و دانش‌نامه‌ها از گونه‌های مختلف ادبیات غیرداستانی است.

فولکلور یا فرهنگ عامه همچنان که سرآغاز پیدایی همه‌ی هنرهاست، سرآغاز ادبیات و به خصوص ادبیات کودکان نیز است. لالایی‌ها، مثل‌ها، ترانه‌های کودکان، افسانه‌های خردسالان، داستان‌های ماجرایی و حماسی و عاشقانه و اسطوره‌ها که همه زائیده‌ی تخیل و تفکر مردم اعصار مختلف هستند؛ بنیاد و اساس ادبیات کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌دهد. بنابراین ادبیات کودکان سرچشمه در فولکلور و فرهنگ عامه دارد و به کهنسالی زندگی بشر بر روی زمین است.

مهم‌ترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان عبارتند از:
أ. آماده کردن کودک برای شناختن، دوست داشتن و ساختن محیط.
ب. شناساندن کودک به خویشتن، ایجاد احترام به اصالت انسانی و میل به اعتلای مدام.
ج. سرگرم کردن و لذت‌بخش بودن.
د. علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه و ایجاد عادت به آن.
ه. ایجاد و تقویت صلح در جهان.

این گزیده ی کوتاه در باب ادبیات بلند کودک و نوجوان را با نمونه ای از این حوزه، به قلم «شل سیلور استاین» به پایان می بریم:

عمویم گفت: ((چه جوری به مدرسه می روی؟))
گفتم: ((با اتوبوس.))
پوزخندی زد و گفت : ((من وقتی هم سن تو بودم، ده کیلومتر پیاده می رفتم.))

عمویم گفت: ((چقدر بار را می توانی بلند کنی؟))
گفتم: ((یک گونی برنج.))
پوزخندی زد و گفت: ((من وقتی هم سن تو بودم، یک گاری را به حرکت در می آوردم و یک گوساله را بلند می کردم.))

عمویم گفت: ((تا حالا چند بار دعوا کردی؟))
گفتم: ((دو بار و هر دو بار هم کتک خوردم.))
پوزخندی زد وگفت: ((من وقتی هم سن تو بودم، هر روز دعوا می کردم و هیچ وقت هم کتک نمی خوردم. ))

عمویم گفت: ((چند سالته؟))
گفتم: ((نه سال و نیم.))
بادی به غبغت انداخت و گفت: ((من وقتی هم سن تو بودم، ده سالم بود.))

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران
۱۶ تیر ۱۳۹۸ ۰۸:۲۰
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500