آرشیو تقویم فرهنگی

اهداف قیام امام حسین(ع)
اهداف قیام امام حسین(ع)
تلاقی آب و آئینه..
تلاقی آب و آئینه..
بخشی از نامه عاشقانه نیما یوشیج به همسرش به مناسبت روز ازدواج
آن امام بخشنده...
آن امام بخشنده...
محمد بن علی، به خاطر کرم و بخششی که نسبت به مردم داشت، جواد (بخشنده) خوانده می‌شد.
دوم مرداد ماه خورشیدی، آغاز سال باستانی تبری یا مازندرانی
دوم مرداد ماه خورشیدی، آغاز سال باستانی تبری یا مازندرانی
استفاده از چنین ظرفیت‌های اجتماعی بومی که با خود مجموعه‌ای از جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارند، می‌تواند جامعه میزبان را به جامعه‌ای بانشاط‌تر از گذشته تبدیل کند.
سالروز تولد یک هنرمند مازندرانی
سالروز تولد یک هنرمند مازندرانی
داوود رشیدی حائری متولد ۲۵ تیر ۱۳۱۲ از خاندان حایری مازندرانی و دارای اصالت بابلی است.
کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده
کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده
کتاب خوانی برای بچه ها، تمرینی برای کسب مهارت های اجتماعی، تعامل و گفت وگو با دیگران و نیز تمرین و تجربه ای برای خوب گوش دادن به شمار می­ رود.
سوگند به قلم و آنچه نویسند
سوگند به قلم و آنچه نویسند
پس از انقلاب نویسندگان و شاعران سرشناسی چون محمدعلی سپانلو سیزدهم تیرماه را به عنوان روز قلم و نویسنده پیشنهاد دادند، تا این‌که چهاردهم تیرماه به پیشنهاد انجمن قلم و تصویب شورای فرهنگ عمومی ،به عنوان ( روز قلم ) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.
ابلهان گفتند مجنون را زجهل، حسن لیلی نیست چندان...
ابلهان گفتند مجنون را زجهل، حسن لیلی نیست چندان...
نام گذاری روز ملی دختران، در سال 1385 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و در زادروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم های رسمی کشور درج گردید و این در حالی است که سازمان ملل در سال 2012 به فکر انجام این نوع حرکت فرهنگی در تقویم های میلادی افتاد.
تقویم فرهنگی و هنری: امام جعفر صادق(ع) در ذکر فریدالدین عطار نیشابوری
تقویم فرهنگی و هنری: امام جعفر صادق(ع) در ذکر فریدالدین عطار نیشابوری
تقویم فرهنگی و هنری: ورزش باستانی زورخانه ای یک تاریخ ...
تقویم فرهنگی و هنری: ورزش باستانی زورخانه ای یک تاریخ ...
هفدهم شوال روز جنگ دلاورانه مولا علی(ع) با عمروبن عبدود است که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و آیین زورخانه‌ای در نظر گرفته شده است.
  • اخبار

دوم مرداد ماه خورشیدی، آغاز سال باستانی تبری یا مازندرانی

دوم مرداد ماه خورشیدی، آغاز سال باستانی تبری یا مازندرانی
استفاده از چنین ظرفیت‌های اجتماعی بومی که با خود مجموعه‌ای از جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارند، می‌تواند جامعه میزبان را به جامعه‌ای بانشاط‌تر از گذشته تبدیل کند.


دوم مرداد هر سال برابر است با یکم فردین ماه تبری که مازندرانی‌ها آن را به عنوان آغاز سال نو جشن می‌گرفتند .سالی که در تقویم مردم منطقه مازندران به عدد 1531 رسیده، اما آئین های بومی و محلی آن کم کم دارد به دست فراموشی سپرده می شود.

گاهشماری طبری / تبری / مازندرانی، نوعی از گاهشمار ساسانی است که در آن سال برابر ۳۶۵ روز و شامل دوازده ماه ۳۰ روزه بوده‌است. دربارهی مبدأ تقویم تبری نظرات متفاوتی ارائه شده‌است و مبدأ آن را اسپهبدی (۲۴شمسی)، یزدگردی، خراجی (۱۱ق. ه) یا باستانی می‌نامند. اما آنچه امروزه مشهور است بر اساس محاسبات نصرالله هومند آغاز آن باستانی و برابر با دوم مرداد ۱۳۳سال پیش از هجرت مصادف با پادشاهی قباد ساسانی و حاکمیت فرزندش کیوس بر ساتراپ تبرستان می‌باشد. وی معتقد است که در این سال مردمان تبرستان با برقراری یک روز کبیسه به نام ششک سال را از گردش بازداشتند و از این رو آن را مبدأ در نظر گرفت. از اینرو این تقویم با تقویم هجری خورشیدی ۱۳۳ سال تفاضل دارد که بعلت تفاوتشان در سر سال از اول فروردین تا اول مرداد این تفاضل ۱۳۲ سال می‌باشد.

ماه‌های تبری

معادل شمسی

۱ - فردینه ما(سیو ما)

۲ مرداد - ۳۱ مرداد

۲ - کرچه ما

۱ شهریور - ۳۰ شهریور

۳ - هره ما (غرب مازندران: خره ما)

۳۱ شهریور - ۲۹ مهر

۴ - تیر ما

۳۰ مهر - ۲۹ آبان

۵ - ملاره ما(مردال ما)

۳۰ آبان - ۲۹ آذر

۶ - شروینه ما

۳۰ آذر - ۲۹ دی

۷ - میر ما

۳۰ دی - ۲۹ بهمن

۸ - اونه ما

۳۰ بهمن - ۲۹ اسفند

«شیشک»
«
پیتک»

۳۰ اسفند
۱۵ فرودین

۹ - ارکه ما

۶ فرودین - ۴ اردیبهشت

۱۰- دِ ماه

۵ اردیبهشت - ۳ خرداد

۱۱- وهمنه ما

۴ خرداد - ۲ تیر

۱۲- نوروز ما(عید ما)

۳ تیر - ۱ مرداد

سال تبری دوازده ماه‌است با فردینه ما از ۲ مردادماه هجری خورشیدی آغاز می‌شود و هر ماه ۳۰ روزه دارد. مانند تقویم باستانی دارای پنجه می‌باشد که «پیتک» نام دارد و با پنج روز اول فروردین هجری خورشیدی برابر است و در سالهای کبیسه ۳۰ اسفند با روز کبیسه «شیشک» برابر است. سرسال تقویم تبری با داشتن کبیسه‌گیری یکنواخت چهارساله نسبت به تقویم رسمی گردان بوده‌است و زمانی که به ۲ مردادماه خورشیدی رسیده‌است از نظر کبیسه‌گیری با تقویم رسمی هماهنگ شده‌است و سرسال آن تثبیت شده‌است. این روز بعلت تناسب فصلی سرسال گرفته شده و تثبیت گردیده‌است؛ و از سویی روز کبیسه «شیشک» با این محاسبه با ۳۰ اسفند مطابقت دارد.

این گاهشماری با قرائتی دیگر (غیررسمی و قدیمی‌تر) در تطبیق با تقویم هجری خورشیدی سال آن از ۳ مردادماه تثبیت شده و شروع می‌شود و در ماه‌های پاییز و زمستان با تقویم هجری شمسی مطابق است. در سالهای عادی روز اول فروردین با ۳۰ اونه ما تبری و پنج روز بعد با پیتک (۵ روزه) و در سالهای کبیسه شش روز اول فروردین برابر با شیشک (۶ روزه) برابر است.

نصرالله هومن نویسنده و پژوهشگر گاهشماری و تقویم تبری می گوید: «تقویم تبری به لحاظ علمی و دقت بسیار فراتر از تقویم میلادی است و باید به خود ببالیم که منجمان این خطه یک هزار و 700 سال قبل از میلاد مسیح تقویمی را تهیه کرده اند که کوچک ترین خطایی در آن دیده نمی شود.»

مازندرانی‌ها نخستین روز هر ماه را "مارماه" می‌نامند و در سپیده دم آن در هر خانه مرد یا زن یا کودکی خوش قد پا به آستانه خانه می‌گذارد تا به آن خانواده، آن ماه تا آخرین روزهایش خوش بگذرد. آنها در روز "مارما" هر ماه داد و ستد نمی‌کنند و چیزی به کسی نمی‌دهند یا نمی‌بخشند و چنین کارهایی را بدشگون می‌پندارند.

چگونگی هوای هر روز از پنج روز پیتک را نشانه‌ای از هوای ماهی از پنج ماه پس از آن می‌دانستند. اگر هوای نخستین روز پیتک آفتابی باشد هوای روزهای "ارکما" را هم آفتابی می پندارند یا اگر هوای دومین روز آن بارانی باشد، هوای "دما" را بارانی می‌دانند، بهمین گونه چگونگی "وهمن ما" و "فردین ما" و "نوروزما" می‌انگارند. همچنین هوای هر یک از روزهای طاق "کرچما" را تا چهاردهم، یعنی روزهای اول و سوم و پنجم می‌نامند.

سال نو تبری می‌تواند با توجه به قرار داشتن در فصل سفرها به مازندران و همچنین حضور پرتعداد گردشگران در مازندران به عنوان یک رویداد فصلی به کانون فرهنگی تقویم گردشگری ایران تبدیل شود. استفاده از چنین ظرفیت‌های اجتماعی بومی که با خود مجموعه‌ای از جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارند، می‌تواند جامعه میزبان را به جامعه‌ای بانشاط‌تر از گذشته تبدیل کند. تماشای فرهنگ‌ها و حاشیه‌های سال نو تبری از چند روز پیش از آغاز سال نو، می‌تواند برای هر گردشگری جذابیت داشته باشد. این قبیل جشن‌ها و رویدادهای فرهنگی بومی، در بسیاری از کشورهای فعال در عرصه گردشگری به عنوان رویدادهای سالانه فرهنگی مورد توجه گردشگران خارجی قرار می‌گیرند و از آنها به عنوان بهانه‌های جذب گردشگر بهره گرفته می‌شود.

 

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران
۲۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۴
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500